FAKTA ILMIAH HASIL KAJIAN TENTANG BEKAM DAN DARAH BEKAM





HASIL KAJIAN PAKAR-PAKAR

1) Prof Dr Faiz Hakim
Pakar Bedah Onkologi , diakui oleh Organanisasi Broad Amerika Phatalogi Clinic

Kami akan jelaskan kepada kamu, hasil laboratorium yang kami perolehi dari pemeriksaan darah bekam, dari hasil-hasil ujian makmal ini terdapat beberapa perkara. 

PERTAMA , bentuk sel darah merah dalam darah bekam tidak normal secara terus menerus, dan diantara bentuk-bentuknya ialah burr cell, target cell, crenation cell, spyrus cell dan banyak bentuk yang lainnya.

Catatan penting, darah diambil secara terus (langsung) daripada tusukan bekam sebelum meletakkan gelas bekam agar tekanannya tidak mempengaruhi bentuk sel.

KEDUA, kita mampu menyaksikan adanya penurunan sel darah putih dalam jumlah yang cukup besar pada darah bekam, dan perkara ini berlaku pada semua keadaan yang kami telah selidiki secara teliti. Jumlah sel darah putih berkisar antara 525-950 sel/ml3 sahaja.


2) Prof Dr Muhammad Nabil Syarif
PhD di bidang Farmasi dan Broksel, Manta Dekan Fakulti Farmasi Universiti Damascus -Syiria.


Barangkali ada diantara kita yang tertanya-tanya mengenai proses rawatan bekam.

Sebenarnya bekam adalah operasi sederhana yang dapat mengubati penyakit-penyakit konik yang tidak sanggup lagi ditangani oleh ahli perubatan moden.

Setelah melalui pemantauan (kajian) sederhana,terdapat gerakan sistem peredaran darah, kita boleh mengetahui proses kerja bekam dan manfaatnya yang amat luar biasa.

3) Prof Dr Ahmad Samir
Phd dibidang Patologi Klinik dan Hemathologi serta Ahli Fitofarmaka

Organ darah merupakan satu sistem yang luas, dengan berbagai-bagai fungsi . Darah adalah merupakan asas kehidupan manusia, darah pula yang menjadi penghubung dengan seluruh organ tubuh, sekaligus yang membekalkan makanan serta membina anti bodi dan melawan penyakit ( auto imnunisasi kepada tubuh) .


Sel darah merah dihasilkan ( sumber) daripada tulang ( sumsum ) dan dipindah ke darah serta ia tetap menjalankan fungsinya 120 hari sahaja yang dumulai dengan fungsi paling maksima, dan pada saat akhir hayatnya ( hayat sel darah) , sel darah ini akan menjadi lemah, pelbagai kelebihan dan fungsinya hilang, baik keluasanya, sifat aktifnya, kelenturannya serta kemampuan sel ini untuk bekerja. Bahkan bentuk asal sel ini juga berubah sehingga antara satu sel dengan sel yang lain akan saling melekat yang biasa akan dialirkan oleh aliran darah ke hati dan limpa atau juga boleh mencari tempat-tempat berdiam didalam peredaran darah agar sel boleh menetap. Atau boleh juga sel akan mendapatkan tempat yang tidak mengalir seperti punggung.

Kerana tempat kahil ( tengah-tengah belakang) merupakan tempat yang luas dalam jaringan pembuluh darah , mulailah hambatan-hambatan dan berkurangnya sel pada darah sehingga penumpukan (tompok-tompok) yang menyumbat maka terjadilah penyumbatan kepada aliran darah yang normal. Fakta ini telah diteliti oleh sepasukan doktor pakar daripada negara Jepun, mereka menyatakan bahawa pada penyumbatan pada darah merupakan sebab terjadinya pelbagai penyakit. Maka disinilah fungsi bekam untuk mengatasi hambatan-hambatan pada darah.

Daripada penelitian kami pada aliran darah pada fena sebelum dan sesudah bekam serta darah bekam setelah diadakannya penelitian (perbandingan-perbandingan) yang dilakukan oleh pembantu doktor ,hasil yang kami perolehi dari penelitian yang kami dan pasukan pembantu doktor adalah seperti berikut ;

Pertama - menurunnya sedimentasi (pengendapan ) kepada tahap batas normal.
Kedua - keseimbangan jumlah darah merah yang mencapai tahap normal.
Ketiga - menurunnya hemoglobin darah pada tahap yang normal pada beberapa keadaan dengan penambahan jumlah sel darah merah atau juga yang disebut sebagai polycythemia ( peningkatan jumlah total terkini sel darah )
Keempat - peningkatan jumlah sel darah putih sehingga 52 % yang masih digarisan normal .
Kelima - meningkatnya jumlah trombosit kepada tahap normal , dimana sebelumnya kurang trombositnya.


** Organ darah sangat penting, tetapi terkadang organ ini menjadi lemah dan kurang aktif.Terkadang mampu melawan pelbagai jenis penyakit. Darah ini terdiri daripada 

sel darah putih sebagai alat pertahan tubuh melawan penyakit. Jumlah ini berkisar antara 4-7 juta sel/ ml3 . Padanya juga terdapat sel darah merah yang jumlahnya 

berkisar 5 juta sel/ ml3 , sel darah merah inilah yang m\berfungsi membawa oksigen keseluruh jaringan organ dalam tubuh manusia. Juga membawa CO2 keluar**


https://www.youtube.com/watch?v=WVmvhVOreeE


HUBUNGI UST SABRI 
0199236645 utk temujanji bekam

0 comments:

Post a Comment